מרכז המידע

FATCA

הסכמי FATCA

במסגרת המאבק בהון השחור ובהעלמות מס, יזמה ארה"ב ב-2010 את חוק FATCA-Foreign Account Tax Compliance Act. החוק מטיל על גופים פיננסים זרים את החובה לחפש ולאתר במאגריהם, לקוחות בעלי תושבות מס אמריקאית מכוח אזרחות, Green Card וכו'. ולאסוף מידע אודותיהם ולהעבירו לרשויות האמריקאיות. גוף פיננסי אשר לא יציית יכול למצוא עצמו חשוף לניכוי מס במקור על כל פעילויותו בארה"ב. בנוסף החוק מחייב אזרחים אמריקאים לדווח לרשות המס על נכסיהם הפיננסיים מחוץ לארה"ב בקריטריונים מסוימים, חובה זאת מצטרפת לחובה לדווח ל-FINCEN.
בשנת 2014 ישראל חתמה על הסכם עם ארה"ב במסגרתו המדינות ישתפו ויעבירו מידע אחד לשני על אזרחי המדינות. ההסכם נכנס לתוקפו החל מ-29/08/2016. ההסכם מעפיל על הזכות לפרטיות ולסודיות שיש במדינות המקור ומרכז את המידע מהגופים הרבים, דרך צינורות מס הכנסה. לשם כך מס הכנסה הוציא תקנות בדבר היישום של FATCA. כמובן שההסכמים והחוק גררו תגובות והתנגדויות רבות אשר אילצו את בג"ץ להכריע לטובתו.

טופס W-9

מהו טופס W-9?

טופס המשמש מוסדות וגופים אחרים בקביעה האם הישות שמתקשרת איתם היא בעלת תושבות מס אמריקאית. הישויות יכולות מסוגים שונים כגון: אנשים פרטיים בעלי אזרחות אמריקאית, חברות אמריקאיות, שותפויות שהוקמו בארה"ב וכו'. בטופס הישות צריכה להזדהות בשם, מס' זיהוי (TIN), סוג הישות ולספק פרטים נוספים על מנת שהגוף יוכל לבסס את קביעתו שקיימת תושבות מס אמריקאית.

מי עלול לבקש את הטופס?

הטופס בעיקר משמש גופים פיננסים בקביעה האם הישות שמתקשרת איתם היא בעלת תושבות מס אמריקאית החייבת בדיווח. כמו כן, הטופס גם משמש לאיסוף מידע על מנת להימנע מניכוי מס במקור שלא לצורך. כך למשל שותפות אמריקאית לא מחויבת לנכות מס במקור לאזרחים אמריקאים, על כן אחת הדרכים להימנע מכך היא במילוי הטופס ע"י השותף. במסגרת הסכמי FATCA גופים פיננסים זרים (נמצאים מחוץ לארה"ב) חייבים לזהות ולסווג את לקוחותיהם בעלי האזרחות האמריקאית ולהעביר דיווח אודותיהם לרשויות המס. על כן גופים רבים כגון: בנקים, חברות ביטוח, חברות פנסיה וגמל משתמשות בטופס על מנת לקבוע מי מבין לקוחותיהם הינו בעל אזרחות אמריקאית.
ישויות זרות (יחידים, חברות וכו') אינן חייבות במילוי הטופס שכן יש טפסים אחרים המיועדים לזרים.
על מנת לצפות כיצד למלא את הטופס לחץ כאן.

טופס 8938

מהו טופס 8938?

כחלק מהסכמי FATCA נוספה חובה חדשה לדיווח על נכסים פיננסים המוחזקים מחוץ לארה"ב. הדיווח נעשה בטופס 8938 והוא מצורף כנספח לדוח המס, במקרה של אזרח לטופס 1040. הדיווח אינו מחליף או מבטל את החובה של האזרח להגיש דוח FBAR אלא מתווסף.

מי חייב בהגשה?

אזרחים אמריקאים ומחזיקי Green Card חייבים בדיווח על נכסיהם הפיננסיים המוחזקים מחוץ לארה"ב במידה והיתרה המצטברת בנכסים/חשבונות אלה עולה על 300,000 דולר במהלך השנה או 200,000 דולר בסוף השנה. זוג אמריקאים מחויב ברגע שיש להם מעל 600,000 דולר במהלך השנה או 400,000 דולר בסוף שנה.

מה מדווח?

הנכסים והחשבונות הזרים (מחוץ לארה"ב) הבאים חייבים בדיווח:

חשבונות בנק וחשבונות השקעה

קרנות פנסיה

קרנות השתלמות

ביטוחי מנהלים

קופות גמל 

פוליסות חיסכון

מניות המוחזקות מחוץ לחשבון, למשל מניות בחברות פרטיות וכו'.

יחידות השתתפות בשותפויות מחוץ לחשבון, למשל שותף במשרד ראיית חשבון או עו"ד.

הדיווח נעשה במונחי שווי ולא עלות, מה שעלול להוות בעיה בשערוך של נכס מסוים. בנוסף היות והטופס משתלב בדוחות המס של המגיש, אין צורך בכפל דיווח כאשר הדיווח נעשה בטפסים אחרים כגון: 3520, 8621, 5471 וכו'. 

השלכות של אי דיווח

כמו בהרבה טפסים אינפורמטיביים, ה-IRS מטיל קנסות פוטנציאלים גבוהים מעוד. כך למשל קנס על איחור בהגשה יכול להגיע ל-10,000 דולר. קנס זה גם יכול להגיע ל-50,000 דולר במקרה של הזנחה. קנסות אחרים על דיווח בחסר יכולים להגיע עד ל-75% מתשלום המס החסר. בנוסף קיימת גם האפשרות לעונשים פליליים.

אודות המחבר , דור שאומברגר

דור שאומברגר, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים בחשבונאות ו-Enrolled Agent מוסמך מטעם רשות המס האמריקאית, ה-IRS. לדור ידע וניסיון עשיר ורב שנים בטיפול במאות אזרחים אמריקאים המתגוררים בישראל ובמשקיעי נדל"ן. מעבר לידע במס, דור עצמו משקיע בנדל"ן בארה"ב ויכול לחוות דעתו על התהליך ולסייע במהלכו השוטף.

מאמרים נוספים

משרדנו ליווה עשרות אזרחים אמריקאים בתהליך זה.
נשמח לעמוד גם לשירותך