מרכז המידע

ביטוח לאומי אמריקאי

ביטוח לאומי אמריקאי – Social security administration

מנהל הביטוח הלאומי (Social Security Administration) הוא גוף פדראלי עצמאי אשר אמון על הביטוח הממלכתי מכוח חוק Social security act 1935. הביטוח הלאומי מפעיל 3 תוכניות ביטוח: קצבת זקנה, שארים ונכות.
הביטוח ממומן ע"י הפרשות מסי שכר של יחידים לאורך כל תקופת עבודתם. נכון לשנת 2020 שיעור ביטוח לאומי הינו 12.4% מהשכר ברוטו ואילו שיעור מס בריאות הינו 2.9%. ביטוח לאומי מכסה את השכר עד לסכום של 137,000 דולר, בעוד שלמס בריאות אין מגבלה. לבעלי הכנסות גבוהות התווסף עוד רכיב של 0.9% מס בריאות.
שכירים מתחלקים עם המעסיק שלהם בתשלומי ביטוח לאומי ומס בריאות. בעוד עצמאים (Self Employment Tax) משלמים את כל מלוא הביטוח הלאומי ומס בריאות וזכאים לנכות חצי מהתשלום כנגד מס הכנסה.
על מנת להיות זכאי לקצבת הזקנה, יחיד חייב לצבור 40 נקודות זכות. כל אדם יכול לצבור 4 נקודות זכות בשנה, מה שאומר שלאחר 10 שנים הוא יכול להיות מכוסה. נקודת זכות אחת שווה 1,470 דולר של השתכרות. כלומר אלו שהשתכרו בשנת 2020 בלפחות 5,880 צברו את מלו נקודות הזכות לשנה.
מרכיב השארים ומרכיב הנכות, נקבעים ע"י קריטריונים של גיל וסכום שהופרש לאורך השנים.

בשגרירות בירושלים קיימת מחלקה מיוחדת בשם FBU להטבות אלו, על כל שאלה ניתן לפנות אליהם.

עצמאים בישראל וביטוח לאומי

ארה"ב התקשרה עם מדינות רבות בהסכמי ביטוח לאומי (Totalization agreement). זאת על מנת להסדיר ולהימנע מתשלומי מס כפולים של תושביה ואזרחיה. ישראל אינה אחת ממדינות אלו. על כן, עצמאים החיים בישראל ובעלי אזרחות אמריקאית מחויבים לשלם ל-IRS מיסי שכר הנקראים גם (Self Employment tax). מיסים אלו הם תשלומי ביטוח לאומי בשיעור של 15.3%, הכוללים גם את מרכיב מס הבריאות. המיסים נגבים מהרווח נטו של העצמאי לפני תשלומי מס וביטוח לאומי לישראל. משמע אומר,  שיש כפל במיסי ביטוח לאומי. 

עוסקים קטנים המרוויחים פחות מ-400 דולר בשנה פטורים מתשלום זה.

קצבת זקנה

את קצבת הזקנה ניתן לדרוש החל מגיל 62 וזאת אך ורק במידה שנצברו 40 נקודות זכות בחשבונך. היות וגיל יציאה לפנסיה גבוה יותר, מי שיבחר לדרוש את זכויותיו בגיל 62 זכאי רק ל-75% מהסכומים שנצברו עבורו. החל מגיל 67 אדם רשאי לקבל את מלוא הסכום, בעוד שמי שיחכה עד גיל 70 יקבל סכום נוסף.
חישוב הקצבה נעשה על פי 35 המשכורות הגבוהות ביותר אשר צמודות למדד עליית המשכורת הממוצעת. לאחר קבלת הסכום, מחלקים במספר החודשים הקיים ב35 שנים על מנת ליצור ממוצע. לאחר שקיבלנו את הקצבה הממוצעת החודשית, מפחיתים ממנה בצורה פרוגרסיבית על פי הקצבה הממוצעת. כלומר מי שהשתכר בסכומים נמוכים נשאר עם רוב הסכום, בעוד אלו אשר השתכרו גבוה תורמים למערכת.
במחשבון הבא, ניתן לשערך את גובה הקצבה הצפויה לך.
לאלו אשר צפויים לקבל פנסיה גם מישראל ואי לכך להפחית את קצבת הזקנה האמריקאית. ניתן להשתמש במחשבון הזה. פנסיה ישראלית לא כוללת קצבת זקנה ישראלית.
חשוב לדעת, מי שזכאי לקצבת זקנה אמריקאית או לתשלומי ביטוח לאומי וגר קבע בישראל, זכאי לפטור ממס בשתי המדינות על פי אמנת המס.

במידה והעבודה נעשתה כחוק והופרשו עבורך מספיק נקודות זכות, אכן ניתן לקבל את הקצבה. יש להעביר ל-SSA טופס W-8 חתום על מנת שלא יגבו מס במקור.

אם הגעת לגיל פרישה המתחיל בגיל 62 וצברת את כל הזכויות, אתה יכול להגיש בקשה אונליין דרך אתר הביטוח הלאומי. אנא לחץ כאן.

במידה והינך גר בישראל, אמנת המס קובעת כי תשלום זה פטור ממס. במידה ואתה גר בארה"ב, תשלומים אלו פטורים עד גובה מסוים של הכנסה כללית, ולאחר מכן חייבים במס.
בתחילת השנה העוקבת, ביטוח לאומי שולח טופס 1099-SSA לאזרחים אמריקאים וטופס 1042-S למי שאינו אזרח אמריקאי.

אודות המחבר , דור שאומברגר

דור שאומברגר, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים בחשבונאות ו-Enrolled Agent מוסמך מטעם רשות המס האמריקאית, ה-IRS. לדור ידע וניסיון עשיר ורב שנים בטיפול במאות אזרחים אמריקאים המתגוררים בישראל ובמשקיעי נדל"ן. מעבר לידע במס, דור עצמו משקיע בנדל"ן בארה"ב ויכול לחוות דעתו על התהליך ולסייע במהלכו השוטף.

מאמרים נוספים

משרדנו ליווה עשרות אזרחים אמריקאים בתהליך זה.
נשמח לעמוד גם לשירותך