מרכז המידע

PFIC

PFIC - מה זה?

ראשי תיבות של Passive foreign income company היא חברת השקעות פסיביות זרה. ה"חברה" במונח זה כוללת יותר מאשר רק תאגיד. לפי ההגדרה, כל חברה שעומדת באחד משני המבחנים הבאים תחשב ל-PFIC:

  1. מבחן הנכסים – לפחות 50% מהנכסים של החברה מפיקים הכנסות פסיביות או מוחזקים לשם הפקת רווח פסיבי.
  2. מבחן ההכנסה – אם 75% מהכנסות התאגיד הזר בשנת מס היו מהכנסות פסיביות.

בהגדרת הכנסות פסיביות אנחנו כוללים: ריבית, דיבידנד, תמלוגים, רווח הון וכו'. על כן הדוגמאות המובהקות ל-PFIC יהיו: קרנות נאמנות, קרנות מקרקעין (REIT) וחברות אחזקה זרות. בנוסף, חשוב לשים לב שהדגש למילה "זר" הוא מקום תושבות הישות. על כן, קרן נאמנות אמריקאית שמשקיעה במניות זרות לא תיחשב ל-PFIC.

מה המשמעות?

החוק עבר בקונגרס בשנת 1986 ובעיקרו נועד לרוקן מתוכן את השימוש בישויות זרות לטובת דחיית מס. לשם כך החוק מטיל מיסוי גבוה ומחייב הכרה שוטפת בהכנסות מה שעלול ליצור עיוות מול מדינת המקור. יתרה מכך, עלויות הדיווח מתייקרות מפני שזה נעשה על בסיס כל קרן בנפרד. הדבר משמעותי ביותר היות ובשנים האחרונות אנחנו עדים לתזוזה מהשקעות ישירות לעבר אפיקים יותר פסיביים וסולידיים בדמות קרנות. 

איך PFIC בעצם ממוסה?

סעיף 1291 – סעיף ברירת המחדל. הרווח נדחה עד לעת המכירה/חלוקה. הרווח יחושב ליניארית על פני שנות האחזקה, כאשר הרווח שמיוחס לשנים עברו ממוסה בשיעור המס הגבוה ביותר בעוד שהרווח לשנת המס הנוכחית מחושב על פי המדרגות הרגילות. על שנים עברו תתווסף גם ריבית.

QEF – Qualified Electing Fund – אחת משתי הבחירות. בחירה זו משקפת באופן הקרוב ביותר את מדיניות המיסוי האמריקאית של קרנות נאמנות. ההכרה בהכנסות תהיה שוטפת ותבחין בין מיסוי רגיל למיסוי מוטב על רווח הון. בחירה זו מתאפשרת רק בקרנות העומדות בדרישות ה-IRS.

M2M – Mark to Market – בחירה נוספת המאפשרת מיסוי שוטף בגין עליית הערך השנתית במוצרים הנסחרים בשוק ההון.

הדבר הפשוט ביותר הוא לחפש את מספר ה-ISIN שלה, זהו מספר בעל 12 ספרות ואותיות המתחיל בשני האותיות המהוות את מדינת המקור. למשל, ה-ISIN של Invesco S&P 500 UCITS ETF Acc הוא IE00B3YCGJ38 מה שאומר שמקום מושבה IE-IRELAND.

במרבית המקרים ההגדרה של CFC תגבר על PFIC. 

לרוב הקרן עצמה תפרסם זאת, על כן יש לעשות בדיקה מדוקדקת לכל קרן. למשל בלינק הבא, בית השקעות מור מודיע על הקמת קרן שתעמוד בדרישות ה-IRS

במצב ברירת המחדל קיים פטור מדיווח שנתי על תיק קטן במידה ולא היה אירוע מס.

כפי שנאמר, ברירת המחדל היא סעיף 1291. על כן כאשר מתבצעת בחירה חדשה, צריך לבצע מכירה/דיבידנד רעיוני לפי המיסוי של סעיף 1291.

אין לראות בכתוב לעיל משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות. ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן. או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה שימוש במידע זה, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

אודות המחבר , דור שאומברגר

דור שאומברגר, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים בחשבונאות ו-Enrolled Agent מוסמך מטעם רשות המס האמריקאית, ה-IRS. לדור ידע וניסיון עשיר ורב שנים בטיפול במאות אזרחים אמריקאים המתגוררים בישראל ובמשקיעי נדל"ן. מעבר לידע במס, דור עצמו משקיע בנדל"ן בארה"ב ויכול לחוות דעתו על התהליך ולסייע במהלכו השוטף.

מאמרים נוספים

משרדנו ליווה עשרות אזרחים אמריקאים בתהליך זה.
נשמח לעמוד גם לשירותך