מרכז המידע

מיסוי זרים – NON RESIDENT ALIEN

מיסוי אזרחים זרים

על מנת להבין את מדיניות המס בארה"ב, יש להבין קודם כל את מבנה המשטר האמריקאי. ארה"ב היא רפובליקה נשיאותית פדראלית, משמע איגוד של מדינות אשר החליטו ליצור "ישות על" ולמסור לה חלק מן הסמכויות השלטוניות שלהם. לכל חברה בפדרציה, רשויות שלטון משלה וחוקים משלה. עם זאת בתחומים המצויים בסמכות הבלעדית של הרשויות הפדרליות, אין החברות רשאיות לחוקק או לבצע פעולות אחרות הסותרות את המשפט הפדרלי. לעומת זאת הן כן יכולות להוסיף.
המשמעות היא כי אדם זר עלול למצוא עצמו כפוף למיסוי בכמה רמות: רמה הפדראלית, רמת המדינה ובמקרים מסוימים גם ברמה המוניציפאלית ו/או המחוזית.
הרשות הפדראלית האחראית על גביית המיסים עבור משרד האוצר האמריקאי נקראת ה-IRS (Internal Revenue Service).

הגדרת תושבות מס בארה"ב:

1. מבחן ימי השהייה – שהייה במהלך שנת המס של לפחות 31 ימים ושהייה של 183 ימים במהלך 3 השנים האחרונות, כולל שנת המס הנוכחית לפי החישוב הבא:
א. כל ימי השהייה בשנת המס הנוכחית
ב. 1/3 מהימים בשנת המס שלפניה.
ג. 1/6 מהימים בשתי שנות מס לפניה.

דוגמא מספרית:

ד' שהה בארה"ב 120 יום בכל שנה מבין השנים 2018-2020. על פי החישוב ד' אינו תושב אמריקאי שכן בשנת 2020 מחשבים לפי 120, בשנת 2019 לפי 40 (120/3) ובשנת המס של 2018 לפי 20 (120/6). כלומר ד' שהה לפי מבחן הימים רק 180 יום שהם פחות מהסף.

2. מבחן ה-Green Card.

הגדרת התושבות מוצגת כאן באופן פשטני ובפועל קיימים גם מבחנים איכותיים אשר יכולים להכריע בקביעת תושבות מס.

רוב המשקיעים לא יוגדרו כתושבי מס בארה"ב אלא כזרים תושבי חוץ או Non Resident Alien.

תחולת החוק הפנימי ואמנת המס

אמנת המס של ישראל עם ארה"ב וכן חוקי המס הפנימיים, מסדירים את נושא המיסוי בין המדינות וקובעים את סדר העדיפויות לפי התנאים השונים.

לשם כך עלינו להבין שני מושגים הקשורים במיסוי עבור אותם זרים:

  1. ECI– הכנסה מעסק או משלח יד בארה"ב. חובת הגשת דוחות מס ותשלום בשיעורי מס מדורגים.
  2. NEC- הכנסות שלא מעסק או משלח יד. בעיקר הכנסות פאסיביות ממקור של FDAP (Fixed, Determinable, Annual or Periodic income) החייבות בשיעור מס קבוע של 30% או בשיעור מס אחר אשר נקבע ע"י אמנת המס.

סעיף 871 של קוד המס האמריקאי דן במיסים על זרים תושבי חוץ וקובע את מקורות ההכנסה ואת חלוקתם לפי שני המושגים לעיל.

החוק הפנימי בארה"ב הוא שווה ערך לאמנת המס בין המדינות. 


אודות המחבר , דור שאומברגר

דור שאומברגר, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים בחשבונאות ו-Enrolled Agent מוסמך מטעם רשות המס האמריקאית, ה-IRS. לדור ידע וניסיון עשיר ורב שנים בטיפול במאות אזרחים אמריקאים המתגוררים בישראל ובמשקיעי נדל"ן. מעבר לידע במס, דור עצמו משקיע בנדל"ן בארה"ב ויכול לחוות דעתו על התהליך ולסייע במהלכו השוטף.

מאמרים נוספים

משרדנו ליווה עשרות אזרחים אמריקאים בתהליך זה.
נשמח לעמוד גם לשירותך