עדכונים שוטפים

אזרחים אמריקאים ותושבי האיחוד? רוצים לסחור ב-QQQ, SPY, VOO ומתקשים לעשות זאת? זוהי הסיבה

אזרחים אמריקאים המתגוררים מחוץ לארה"ב מוצאים עצמם פעמים רבות חסרי אונים בכל הקשור לעמידה בחובותיהם כלפי הרשויות בארה"ב. התופעה הזו רק מתגברת ומייסרת עוד יותר כאשר גם מדינת התושבות מוסיפה ומערימה עליהם קשיים. בשנת 2018 האיחוד האירופאי העביר שורה של תקנות ורגולציות חדשות בשוק ההון, לאחר שערך סקר וממצאיו העלו שהמשקיע הפשוט אינו בקיא מספיק במכשירים פיננסים שונים המוצעים לו. על כן במטרה להגן ולהקל על משקיעים, האיחוד חייב את המוסדות הפיננסיים להנפיק KID (Key Information Document) לכל מוצר כזה. מסמך זה שאורכו עד כשלושה דפים אמור בקצרה לספק שקיפות והבנה בנוגע למטרותיו ומדיניותו, רמת הסיכון, עלויות, ביצועי עבר וכן מידע נוסף של כל מוצר פיננסי כזה. קרנות סל או ETF נכללים תחת רגולציה זו. מיותר לציין שמכשירים אמריקאים אינם מנפיקים KID, היות והרגולציה האירופאית אינה חלה עליהם ואלו נתונים לרגולציה אחרת אשר יכולה להתנגש עם זו האירופאית.

אז מה הבעיה?

כמובן שכל רגולציה ותקנה טומנת בחובה הגבלות כאלה ואחרות ואינה יכולה לקחת בחשבון את כל התרחישים האפשריים. לכן משקיעים אירופאים שנסגרה בפניהם האפשרות להשקיע במכשירים פיננסיים אמריקאים, עלולים עתה לחפש אפיקי השקעה מסוכנים יותר כגון חוזים ואופציות על קרנות אלה. מה גם שהתקנה חלה רק על המשקיע הפשוט, בעוד משקיעים כשירים, במילים אחרות "עשירים" עדיין יכולים להיות חשופים לשוק האמריקאי ולכל מה שהוא מציע.

טוב, איך זה קשור לאזרחים אמריקאים?

אזרחי ארה"ב נתונים למשטר מס שונה וייחודי משאר מדינות העולם. בעוד מרבית המדינות מנהיגות מיסוי על בסיס תושבות, ארה"ב מנהיגה מיסוי על בסיס אזרחות. מה שאומר שלא משנה היכן אתה נמצא בעולם, משטר המס האמריקאי עדיין חל עליך. פעמים רבות משטר המס בארה"ב שונה לחלוטין ממשטר המס במדינת התושבות, מה שיכול ליצור הרבה פעמים מיסוי עודף. דוגמא לכך היא חוקי PFIC, שורה של חוקים דרקוניים המטילים מיסים גבוהים על רווחיהם של אזרחים אמריקאים מהשקעות פסיביות מסוימות הנמצאות מחוץ לאדמת ארה"ב. בשילוב של חוקי ה-PFIC יחד עם הרגולציה האירופאית, האזרח האמריקאי תושב האיחוד עומד בפני שוקת שבורה. מצד אחד הוא אינו יכול להשקיע באפיקים הפופולריים, כגון ETF אירופאים שכן הוא חשוף ל-PFIC. ומן הצד השני הרגולציה האירופאית אינו מאפשר יותר למוסדות הפיננסים להציע לו מוצרים אמריקאים שלא מנפיקים KID. בשנים האחרונות מוצרים פסיביים כגון ETF וקרנות נאמנות הפכו לאפיקי החיסכון הפופולריים ביותר, ועל כן קיימת פגיעה משמעותית לאזרחי ארה"ב תושבי האיחוד.

אוקיי, מה ניתן לעשות?

הדבר הראשון הוא לקוות שהקרנות האמריקאיות יתחילו להנפיק KID, מה שלא נראה שיקרה בזמן הקרוב. פערי הרגולציה והכמות הזניחה של השקעות מאירופה פשוט לא מהווים תמריץ לכך. מעבר לזה ניתן לחפש קרנות זרות, אירופאיות או אחרות, שמוגדרות כ-PFIC אבל מסווגות כ-QEF, מה שמרכך את גודל המכה. כמובן שצריך גם לבחון את המיסוי במדינת התושבות. בנוסף, משקיעים מנוסים יכולים להשקיע בנגזרים על אותם קרנות כגון אופציות וחוזים. לבסוף ניתן לנסות להרכיב את הקרנות האלה באופן עצמאי ע"י הרכישה של נכסי הבסיס.

אודות המחבר , דור שאומברגר

דור שאומברגר, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים בחשבונאות ו-Enrolled Agent מוסמך מטעם רשות המס האמריקאית, ה-IRS. לדור ידע וניסיון עשיר ורב שנים בטיפול במאות אזרחים אמריקאים המתגוררים בישראל ובמשקיעי נדל"ן. מעבר לידע במס, דור עצמו משקיע בנדל"ן בארה"ב ויכול לחוות דעתו על התהליך ולסייע במהלכו השוטף.

מאמרים נוספים

משרדנו ליווה עשרות אזרחים אמריקאים בתהליך זה.
נשמח לעמוד גם לשירותך